New Silkway Logistics

New Silkway Logistics is een joint-venture van drie logistieke dienstverleners in Europa: H. Essers , KLG Europe en Koninklijke Wagenborg. Deze partijen zijn normaliter elkaars concurrenten in het continentale vervoer binnen Europa, maar voor het vervoer tussen Europa en China werken ze nauw samen. Begin 2016 werden de drie partijen benaderd door een verlader in elektronica. Deze verlader maakte reeds gebruik van de spoorverbinding tussen China en Europa. Onder andere vanwege kostenbesparing in capital costs als gevolg van de kortere transittijden ten opzichte van ocean freight, maar ook vanwege de beschikbare subsidie van de Chinese overheid om deze route te stimuleren. Deze subsidie is echter niet oneindig.

Om ook zonder subsidie concurrerend te kunnen zijn ten opzichte van ocean- en airfreight is retourvracht onmisbaar, en dat was nu juist het probleem. Er reden niet genoeg volle treinen van Europa naar China. Slechts twee op de vijf treinen vanuit China reed vol terug. Dat kwam de prijs per eenheid op beide trajecten niet ten goede. Om Chinezen naar Europa sturen om dit voor elkaar te boksen is echter onbegonnen werk vanwege hun beperkte kennis van de Europese markt. Zo kwamen de samenwerkende partijen in beeld. Het gezamenlijke netwerk van H. Essers, KLG Europe en Wagenborg is immers Europa dekkend. In vrijwel elk Europees land, maar ook in Rusland, is een DC te vinden van één de drie partners. Het betekent dat de partijen het voor- en natransport in eigen beheer kunnen aanbieden. Dit maakt het re-positioneren van de containers en het consolideren van retourvracht naar China niet alleen zeer efficiënt, maar ook heel betrouwbaar.

Overzicht van synchromodale diensten

De drie partijen werken samen in New Silkway Logistics om de retourvracht richting China mogelijk te maken. Dit gaat voornamelijk met treinen via Tilburg, Duisburg, Nürnberg en Lodz. New Silkway Logistics kan daarnaast ook het transport via zee regelen, en zo meerdere opties aan de klant aanbieden. In de praktijk wordt er in het spoorvervoer gebruik gemaakt van een beperkt aantal hubs, waaronder vooral Duisburg. Omdat New Silkway Logistics binnen Europa reeds gebruik maakte van het spoor, waaronder ook de eigen treinen van H. Essers, kunnen ze makkelijk schakelen en diverse bestemmingen indirect aanbieden. Pas als er voldoende kritische massa is, zullen ook andere bestemmingen rechtstreeks worden aangeboden.

0 ton CO2 bespaard

De CO2 besparing in Nederland is beperkt, en afhankelijk van het feit of de container in Tilburg of het spoor wordt gezet of in Duisburg of een andere locatie in het buitenland. De CO2 besparing per TEU op het traject China - Europa via spoor is van veel factoren afhankelijk, maar Met het nieuwe concept waar NSWL op dit moment aan werkt zal de CO2-uitstoot met 75% worden teruggebracht.

Kennisvragen

  • Welke routes over spoor worden door New Silkway Logistics gebruikt?

    Hoewel de naam doet vermoeden dat het om slechts één route gaat, kan de Nieuwe Zijderoute grofweg onderverdeeld worden in een drietal afzonderlijke routes. Allereerst de noordelijke route via Rusland. Deze was al langer in gebruik en richt zich voornamelijk op het noordoosten van China. Een belangrijk alternatief vormt de route via Wit- Rusland, Rusland en Kazachstan, waarbij gebruik wordt gemaakt van Khorgos Gateway als hub. Khorgos vormt het snijpunt van meerdere verbindingswegen naar Rusland, Iran en India. Omdat de Kazachen minder afhankelijk willen zijn van de inkomsten uit enkel olie, zien zij Khorgos als een belangrijk handelsknooppunt tussen Europa en Azië.

    Voor de beide routes geldt dat bij de Pools/Wit- Russische grens als ook bij de Kazachse/ Chinese
    grens containers moeten worden overgeslagen op een andere wagon. Dit in verband met de afwijkende (bredere) spoorbreedte in Rusland en Kazachstan. Door de explosieve groei in het aantal treinen van en naar China is inmiddels wel sprake van congestie op de terminals in Brest/Malaszewicze. Dit komt vooral omdat voor de andere grensovergangen naar West-Europa geen subsidie geldt vanuit China. Operators worden dus min of meer gedwongen van deze grensovergang gebruik te maken. Een derde route loopt via Turkije, Armenië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan en Kazachstan naar China. Vooral vanwege het embargo in Rusland op diverse EU-producten wordt deze route gebruikt. Echter, de route vraagt veel handlings, de transittijden zijn langer en de traceerbaarheid is beperkt. Voor fresh en food is daarom al snel sprake van een te lange transittijd. Veel producten uit Zuidoost Europa gaan dus via Duisburg of Lodz (Polen).

  • Wat zijn de logistieke voordelen?

    Er zijn vier voordelen:

    • Snelle lancering van producten op de Europese markt: Een snelle lancering van producten in de markt is van essentieel belang voor producenten van elektronica, zoals smart phones en pc’s. De meeste winst wordt behaald in de eerste dagen/weken nadat een product is geïntroduceerd in de markt. Vertraging in de logistiek kan het product verliesgevend maken, mede vanwege de geringe marges.
    • Besparing in werkkapitaal In vergelijking met luchtvracht is vervoer per spoor ongeveer tien keer voordeliger. Dat is veel geld, waarvan veel verladers profiteren. In vergelijking met deepsea is de doorlooptijd ongeveer de helft, ofwel een besparing van circa 20 dagen. Hierdoor kunnen verladers hun klanten in China/ Europa sneller bereiken en tegelijk een besparing realiseren in werkkapitaal.
    • Efficiëntere route voor CIS –landen: Belevering van de CIS-landen vanuit China vond tot voor kort traditioneel via de grote Europese zeehavens plaats. De opening van de Nieuwe Zijderoute laat zien hoe inefficiënt deze route feitelijk was. Vooral de automotive-industrie, zoals Toyota, maakt nu gebruik van de Nieuwe Zijderoute.
    • Meer spreiding van risico: Met de Nieuwe Zijderoute kunnen verladers kiezen voor een derde modaliteit naast zeevracht en luchtvracht. Dit betekent een betere spreiding van het risico. In het geval van calamiteiten kunnen verladers/ expediteurs makkelijker switchen van modaliteit.

Lessons learned

Fysieke aanwezigheid
  • Eigen kantoren en DC's in China zijn een must

    Het vervoer van vracht per spoor naar China is heel wat anders dan via zee. Bij vervoer per trein is alles nieuw, zowel voor de Chinese douaneautoriteiten als voor de klant. Daarbij spelen ook de verschillen in inklaringprocedures tussen de provincies in China een rol. Als je geen kennis hebt van de lokale markt en de geldende procedures neemt inklaring en kwaliteitsinspectie meerdere weken in beslag.

    Middels eigen kantoren en eigen DC’s in China is New Silkway Logistics in staat om het gehele door-to-door traject in eigen beheer aan te bieden. Door de kennis van de lokale markten en ons uitgebreide netwerk worden j zij steeds vaker door diverse (grote) expediteurs en verladers benaderd om het voor- en natransport voor hen uit te voeren. Daarbij speelt mee dat ze rechtstreeks contact hebben met de Chinese operators van de verschillende treinverbindingen, waardoor we de capaciteit betrekkelijk snel kunnen opschalen.