New Silkway Logistics

New Silkway Logistics is een joint-venture van drie logistieke dienstverleners in Europa: H. Essers , KLG Europe en Koninklijke Wagenborg. Deze partijen zijn normaliter elkaars concurrenten in het continentale vervoer binnen Europa, maar voor het vervoer tussen Europa en China werken ze nauw samen. Begin 2016 werden de drie partijen benaderd door een verlader in elektronica. Deze verlader maakte reeds gebruik van de spoorverbinding tussen China en Europa. Onder andere vanwege kostenbesparing in capital costs als gevolg van de kortere transittijden ten opzichte van ocean freight, maar ook vanwege de beschikbare subsidie van de Chinese overheid om deze route te stimuleren. Deze subsidie is echter niet oneindig.

Om ook zonder subsidie concurrerend te kunnen zijn ten opzichte van ocean- en airfreight is retourvracht onmisbaar, en dat was nu juist het probleem. Er reden niet genoeg volle treinen van Europa naar China. Slechts twee op de vijf treinen vanuit China reed vol terug. Dat kwam de prijs per eenheid op beide trajecten niet ten goede. Om Chinezen naar Europa sturen om dit voor elkaar te boksen is echter onbegonnen werk vanwege hun beperkte kennis van de Europese markt. Zo kwamen de samenwerkende partijen in beeld. Het gezamenlijke netwerk van H. Essers, KLG Europe en Wagenborg is immers Europa dekkend. In vrijwel elk Europees land, maar ook in Rusland, is een DC te vinden van één de drie partners. Het betekent dat de partijen het voor- en natransport in eigen beheer kunnen aanbieden. Dit maakt het re-positioneren van de containers en het consolideren van retourvracht naar China niet alleen zeer efficiënt, maar ook heel betrouwbaar.

Overzicht van synchromodale diensten

De drie partijen werken samen in New Silkway Logistics om de retourvracht richting China mogelijk te maken. Dit gaat voornamelijk met treinen via Tilburg, Duisburg, Nürnberg en Lodz. New Silkway Logistics kan daarnaast ook het transport via zee regelen, en zo meerdere opties aan de klant aanbieden. In de praktijk wordt er in het spoorvervoer gebruik gemaakt van een beperkt aantal hubs, waaronder vooral Duisburg. Omdat New Silkway Logistics binnen Europa reeds gebruik maakte van het spoor, waaronder ook de eigen treinen van H. Essers, kunnen ze makkelijk schakelen en diverse bestemmingen indirect aanbieden. Pas als er voldoende kritische massa is, zullen ook andere bestemmingen rechtstreeks worden aangeboden.